Loopbaancoaching

Loopbaanperspectief

Hart ritme

Volg je hart, dat klopt altijd
Je wilt meer energie en vitaliteit? Minder stress? Beter slapen en minder moe zijn? Meer emotionele balans? Met een wetenschappelijk onderbouwd programma dat effectief is?

Dat kan. Met de hart-coherentie-feedback training leer je hoe je jezelf mentaal en emotioneel in balans kunt brengen.

Je krijgt meer inzicht in de gevolgen van stress en wat je daaraan kunt doen. Je leert technieken waarmee je stressvolle situaties, groot en klein, beter leert hanteren.

Hart ritme variatie

Hoe kunnen we dat voor elkaar krijgen en wat heeft het hart ermee te maken? Hart ritme variatie is de bandbreedte waarmee je hartslag varieert. Die geeft een betrouwbare indicatie voor je lichamelijke gezondheid, maar ook voor je mentale fitheid. Hoe groter de variatie, hoe fitter je lichaam en geest is. De flexibiliteit van je hartslag geeft aan hoe snel je weer kunt herstellen van een inspanning. In rust functioneert het hart in een gebalanceerde versnelling en vertraging van het hartritme. Gevolg: helder denken en een gevoel van openheid en harmonie.

Die hart ritme variatie is eenvoudig te meten met bio-feedback apparatuur, die al erg veel door sporters wordt gebruikt om hun trainingen te kunnen sturen. Bij veel sporten is vooral over-training een lastig probleem, die snel tot blessures en lagere prestaties leidt. Je kunt alleen optimaal trainen wanneer belasting en herstel in balans zijn. Datzelfde geldt ook bij mentale belasting: je hebt stress nodig om je prestaties te verbeteren, alleen teveel stress leidt tot overbelasting, de stress kan chronisch worden en herstel blijft dan uit. Ook dat kan op langere termijn tot blessures leiden, maar dan mentaal: overspannenheid of zelfs burn-out. Ook mentaal heb je een optimale training nodig, waarbij je hart ritme als betrouwbare indicator kan dienen.

Gevoelig voor verandering

Emoties houden nauw verband met het hartritme. Als je bang bent, zenuwachtig of gefrustreerd dan is het hartritme ongelijk en onregelmatig. Het hartritme ziet er dan uit als opgejaagde bergpieken, zoals in figuur 1 is weergegeven.

Figuur 1: Hartritme tijdens frustratie of boosheid

Hart Ritme Variatie bij frustratie

Gelukkig kan het hart ook een ander patroon laten zien. Dat is het geval wanneer je merkt dat je vertrouwd of gewaardeerd wordt, wanneer je leuke dingen doet en daarvan geniet. Het hartritme heeft dan een patroon dat er veel glooiender uitziet (zie figuur 2). De wetenschap noemt dit coherentie en in je lichaam is alles beter op elkaar afgestemd. Gebleken is dat je helder kunt denken en op je best bent met dit coherente hartritme. Er is dan een optimale afstemming.

Figuur 2: Coherent Hartritme

Op het HeartMath Institute bleek dat ademhalingstechnieken een coherent hartritme bevorderen. Men deed onderzoek naar die methodieken en vond een aantal die buitengewoon krachtig bleken. Deze methodieken zijn nauw verwant met mindfulness oefeningen, en zijn vooral goed bruikbaar om in lastige of gespannen situaties kalmte te brengen en daarmee van wezenlijke invloed zijn op ons dagelijks functioneren.

 

Het ritme van je hart volgen

Als je wilt weten wat je moet doen, zeggen we vaak: volg toch je hart! Dat kan erg verstandig zijn. Voor een fit lichaam en een fitte geest is je het ritme van je hartslag de sleutel, alleen moet je dan wel leren hoe je ernaar kunt luisteren. Net zoals een gezond lichaam beweging en training nodig heeft, geldt dat ook voor je geest: alleen maar uitrusten vergroot je mentale vitaliteit niet. Met het hart-coherentie-feedback programma leer je dat zelf op te bouwen. 

mijn perspectief Contact