Loopbaancoaching

Loopbaanperspectief

Catching Cultures

Catching Cultures orchestra festival
Muziek is wellicht de beste manier om contact te maken. Wij laten ons in onze muziek graag inspireren door de muziek en mensen uit andere landen en culturen.

Het Catching Cultures Orchestra Festival heeft haar 6de editie op de Culturele Zondag van 14 januari 2018 gevierd!

Het Catching Cultures Orchestra trapte om 14.00 uur af in Hertz, met nieuw repertoire dat is aangedragen door vluchtelingen. Daarna volgden speciale nieuwe producties die uiteenlopende muziektradities samenbrengen.

Een feestelijke begin van het nieuwe jaar, een catching event! 

 

 

 

Bij Catching Cultures Orchestra Festival versmelten westerse en oosterse muziek. Met optredens in Hertz en in de Centrale Hal laten vluchtelingen, migranten en muzikanten die hier zijn opgegroeid horen wat hun muzikale tradities hebben voortgebracht en wat uit kruisbestuiving kan voortkomen.

Catching Cultures Orchestra 
In Catching Cultures Orchestra komen muziektradities uit verschillende werelddelen samen. Het orkest is opgezet om vluchtelingen met hun muziek te verwelkomen en met hen nieuwe muzikale wegen te verkennen en samenwerking op te zetten met andere ensembles.
CCO speelt in verschillende formaties. Het grote orkest bestaat uit zeven muzikanten (met zang, ud, ney, saz en darbuka) die in de afgelopen jaren uit Syrië, Soedan en Eritrea zijn gevlucht en ruim twintig muzikanten die in Nederland zijn opgegroeid, vooral blazers. Het repertoire bestaat grotendeels uit stukken die door de vluchtelingen zijn ingebracht, gearrangeerd door artistiek leider Hermine Schneider.

Kamal Hors Kwintet – Zayna
Kamal Hors, bekend van o.a. zijn trio Windstreken, presenteert met zijn kwintet de productie Zayna. De Arabische wereld heeft een lange geschiedenis van schoonheid in kunst, architectuur, poëzie en muziek. Hoog tijd om die schoonheid te laten zien, als tegengeluid voor het vele negatieve nieuws. ‘Zayna’ betekent schoonheid in al haar gedaanten, in het bijzonder de schoonheid van de liefde. Zayna is een zoektocht naar het geheim van de moederliefde, de liefde voor een vrouw of een man, de liefde voor de plek waar men geboren is, de aarde waar men op leeft. Voor deze voorstelling zijn fijnzinnige composities gemaakt door Kamal Hors en vertolkt door Anass Habib. Deze zijn gebaseerd op verschillende Arabische gedichten over het geheim van de liefde.

Qasyon Ensemble
De twee jonge Syrische zussen Jawa en Shaza Manla vormen de basis van dit ensemble. Na omzwervingen door Egypte en Turkije zijn ze in juli 2015 in Nederland aangekomen. Inmiddels hebben ze op diverse podia gespeeld, maar ook op televisie bij bijvoorbeeld Vrije Geluiden. Jawa (21) speelt ud en heeft les gekregen op het Sulhi Al Wadi instituut in Damascus. Ze wordt gezien als een van de grootste muzikale Syrische talenten. Shaza (13) is eveneens een groot talent. Zij speelt op de ganûn, die ook wel Arabische harp genoemd wordt. en wel op dat erg bijzondere instrument, de qanûn. Familie van de cimbalom, maar ook wel Arabische harp genoemd. Samen spelen ze Syrische, traditionele muziek met diverse muzikale uitstapjes naar andere Arabische landen.

SupeRRosa
SupeRRosa is een nieuwe formatie gevormd door het Rosa ensemble in samenwerking met Catching Cultures Orchestra. Het Rosa ensemble gaat een dialoog aan met drie gastmusici uit Syrië en omstreken, op ud, percussie en klarinet. Is het Syrische muziek? Is het Westerse muziek? Tijdens tien repetitie-sessies is het beschikbare muzikale jargon verkend: van de genoteerde West-Europese traditie, en de bij ons bekende jazz en impro, tot diep in de niet-Westerse muziektradities van de niet-genoteerde muziek, de herhaalde patronen, de basisritmes en speltechnieken. In de composities die uit deze verkenningen ontstaan heeft ieder van hen een eigen inbreng.

 

Fanfare van het Vuur – Canto Voices 
Fanfare van het Vuur is een veelkleurig Utrechts community-orkest met professionals en amateurs, jong en oud, die blaas, snaar- en toetsinstrumenten of percussie bespelen. De Fanfare speelt in op wat er in de stad gaande is en wat de inwoners bezielt, dat vormt het uitgangspunt voor haar producties. De productie Canto Voices biedt muzikaal en theatraal ruimte aan de vele talen die in Utrecht leven. De eerste aflevering brengt totaal verschillende interpretaties van tekst en muziek onder de noemer van het lied Rivers of Babylon, vanuit het Surinaams, Turks, Arabisch en Nederlands.

Het Catching Cultures festival van januari 2017 in Tivoli: