Loopbaancoaching

Loopbaanperspectief

Catching Cultures

Catching Cultures orchestra festival
Muziek is wellicht de beste manier om contact te maken. Wij laten ons in onze muziek graag inspireren door de muziek en mensen uit andere landen en culturen.

Toen we hoorden dat De Vrolijkheid in Azc Utrecht wekelijks muzieksessie organiseert hebben we contact gezocht met het idee om gezamenlijk muziek te maken en uit te wisselen. De interesse bleek bij het Azc in Utrecht en De Vrolijkheid meteen wederzijds. We hebben samen een prachtig podium gekregen in Tivoli/Vredenburg en daar een enthousiast onthaald concert voor zo’n 400 mensen gegeven.

Met het Catching Cultures Orchestra gaan we verder om met asielzoekers uit Utrecht, Alkmaar en Nijmegen en met andere musici uit die steden, vrouwenkoor Mihira en Kladderadatsch, een repertoire op te bouwen waarmee we in Utrecht, Alkmaar en Nijmegen en op een aantal landelijke podia concerten gaan geven.

Een feestelijke begin van het nieuwe jaar, een catching event! 

 

 

 

Met optredens van

RAM Orchestra
Een deel van het voormalig orkest van Palestijnse vluchtelingen in Syrië treedt op met 12 dansers en muzikanten die nu in Nederland en Duitsland wonen, onder de naam RAM Orchestra. Zanger Mohamad Alsamna, die deel uitmaakte van de Band zonder Verblijfsvergunning, heeft het initiatief genomen om dit deel van het orkest weer bij elkaar te brengen.  Het orkest heeft in het verleden in tal van landen opgetreden voor een massaal publiek. Door de oorlog is het orkest uit elkaar geslagen, maar in Nederland wordt aan een revival gewerkt onder leiding van Mohamad Alsamna. Het is voor het eerst dat deze muziek- en dansgroep in West-Europa een podium krijgt. 

Rozana is een nieuw ensemble dat haar debuut maakte op het Vrouwenfestival op 27 december. Het ensemble is samengesteld door Hermine Schneider rondom de Syrische zangeres Mira Alfaris. Mira Alfaris studeerde aan het conservatorium in Damascus, was vaak te horen op de radio. Na haar verhuizing naar Nederland twee jaar geleden treedt ze op in Nederland, Duitsland maar ook steeds in bijv Libanon. De liederen die zij heeft geselecteerd voor Rozana komen meestal van de Libanese zangeres Fairuz, die razend populair is in de Arabische wereld. Romantiek speelt een hoofdrol in deze liederen. 

Morgenland Festival Amsterdam - Youth Ensemble o.l.v. Nizar Rohana
Dit Ensemble ontstond tijdens het Morgenland Festival Amsterdam 2016.
De DNA van het festival is de rijkdom van de Oosterse cultuur en met name de muziek. Het Youth Ensemble is samengesteld uit gedreven muziekstudenten met westerse en oosterse muzikale achtergronden. Zij komen uit Nederland en uit het Midden- en Nabije Oosten. Wat hun verbindt: de muzikale kwaliteit en de nieuwsgierigheid en openheid naar andere muzikale culturen en de daarin besloten complexe ritmes. De festival organisatoren nodigden de componist en ud speler Nizar Rohana (Palestina) uit om dit ensemble te leiden. Rohana voltooit momenteel zijn PhD voor improvisatie en solo-ud aan de Universiteit van Leiden.

Music Generations is een aaneenschakeling van optredens die recht doen aan talentontwikkeling, met cross-overs tussen generaties, verschillende etnische achtergronden  én verschillende muziekstijlen. Music Generations is 15 jaar geleden ontstaan in Rotterdam om oudere migranten te betrekken bij het programma voor de Culturele Hoofdstad van Europa. Daarop werden liederen geselecteerd en gearrangeerd zodanig dat een dialoog ontstond tussen de voorkeuren van mensen van verschillende leeftijd en culturen. Daarna is de samenstelling van de spelers nog diverser geworden. Bij elke nieuwe editie van het programma wordt een brandend thema gekozen om de uitwisseling vorm te geven, zoals talent voor Vrijheid, of voor Gastvrijheid. Music Generations brengt ook bewoners van een AZC en buurtbewoners bij elkaar, onder andere in het Drentse dorp Oranje.

Gharib groep is een ensemble van vijf musici (onder leiding van de Syrische Nederlands singer songwriter Gharib). De band treedt regelmatig op in binnen- en buitenland. In een recensie in de NRC stond te lezen: 'Mengvormen van Arabische en westerse muziek klinken vaak ongemakkelijk door de botsing van verschillen in toonladders. Maar de Syrisch-Nederlandse productie van Gharib werkt daar behendig omheen. Hey Hey Habibi, te beluisteren op YouTube en Spotify, is opzwepende Arabische dancepop. Zanger/ud-speler Gharib werkt samen met de Utrechtse producer Pim van de Werken. Gharib ontvluchtte Syrië nadat hij om zijn muziek was opgepakt en gemarteld. De zang in Hey Hey Habibi klinkt als van een Syrisch mannenkoor, een roffel kondigt de beat aan die zich soepel naar de zang plooit. Als het refrein een toontje hoger klimt, is de verleiding groot op repeat te drukken.'

Catching Cultures Orchestra is gastheer van het festival. In het orkest ontmoeten musici uit Utrecht, Alkmaar en Nijmegen, elkaar. Het orkest is een samensmelting van twee Nederlandse blaasorkesten, een internationaal vrouwenkoor, én drie ensembles van vluchtelingen. Het Catching Cultures Orchestra speelt stukken aangedragen door de vluchtelingen. Zij hebben met zang en op snaarinstrumenten de leidende rol in de uitvoering, en worden begeleid door de Nederlandse ensembles. Artistiek leider Hermine Schneider schreef de arrangementen voor de blazers. De verschillende muziekstijlen en muziekculturen hoor je daarin terug. Tegelijk ontstaat er een geheel eigen sound.

Op 8 januari nemen 3 van de 6 ensembles deel: De Tegenwind uit Utrecht, de initiator van Catching Cultures Orchestra, samen met de Band zonder Verblijfsvergunning uit Utrecht en Orchestre Partout uit Alkmaar. De lead zangers zijn Mohamad Alsamna en Mira Alfaris.